Per Mely Molina (Professora ESO)
Com heu pogut veure a les xarxes socials, aquest projecte ha estat molt actiu: vam visitar el MNACTEC per identificar partícules subatòmiques i, aprofitant l’experiència, van poder observar la sublimació del CO2, el pas directe de sòlid a gas, i també van experimentar amb el luminol, un compost molt curiós.
Al laboratori de l’escola hem diferenciat entre fenòmens físics i química mitjançant dues experiències molt interessants: en la primera vam crear un sistema tancat on vam dissoldre una pastilla efervescent i en la segona, mitjançant un sistema obert, vam crear un fluid no Newtonià que té un comportament molt curiós.
Finalment, els alumnes han treballat els factors que afecten la velocitat d’una reacció: la temperatura, el grau de divisió dels reactius, la concentració i la presència d’un catalitzador. Han inventat pràctiques per cada un d’aquests factors: dissoldre pastilles en dissolvents a diferent temperatura, dissoldre pastilles esmicolades prèviament o senceres, introduir ous amb diferents concentracions de vinagre o utilitzar llevat o patata (catalasa) com a catalitzadors.
Aquest projecte ens ha permès viure la química des de l’experimentació, tot i que prèviament havíem treballat la formulació, les reaccions ajustades i tots els continguts previs necessaris per entendre el que passava en les nostres experiències.
Ha estat una forma divertida i interessant d’investigar i descobrir el món de la ciència. Us compartim algunes imatges que il·lustren el nostre projecte Reacciona!
Galeria d’imatges